Important 2024

PRECIZARI REFERITOARE LA CONFIRMAREA EXISTENȚEI BENEFICIARILOR NEREZIDENȚI AFLAȚI ÎN PLATĂ – TRANSMITEREA CERTIFICATULUI DE VIAȚĂ

 

Potrivit prevederilor Ordinului nr. 874/26.06.2024 emis de Președintele Casei Naționale de Pensii Publice, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 651/09.07.2024, care intră în vigoare începând cu data de 01.09.2024, pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii nerezidenți aflați în plată au obigația de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viață.

!! Certificatul de viață se transmite de beneficiarul nerezident din proprie inițiativă, prin poștă sau prin e-mail – pensii.dolj@cnpp.ro.

Certificat de viata

Declaratie transfer drepturi

 

PRECIZĂRI

REFERITOARE LA SPORURILE, INDEMNIZAȚIILE ȘI MAJORĂRILE DE RETRIBUȚII TARIFARE CARE SE VALORIFICĂ LA STABILIREA ȘI/SAU RECALCULAREA PENSIILOR

CONFORM LEGII NR.360/2023

Având în vedere numeroasele întrebări referitoare la veniturile care se valorifică în vederea recalculării pensiilor sau a stabilirii pensiilor după data de 01.09.2024, în conformitate cu dispozițiile art.139 alin.(3) din Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, redăm mai jos:

Lista veniturilor permanente

Lista veniturilor nepermanente

 

!! Facem precizarea că veniturile nepermanente se valorifică numai în situația în care acestea sunt dovedite prin adeverințe întocmite conform modelului prevăzut în Anexa 6 la lege.

 

 

 

Informare privind emiterea documentelor portabile A1 și a certificatelor de atestare a legislației aplicabile începând cu 08.01.2024

 

La data de 29 noiembrie 2023 Casa Națională de Pensii Publice a lansat aplicația RODPA1, aplicație care a devenit funcțională începând cu 08.01.2024.

În mod concret, fiecare solicitant va trebui să-și creeze un cont pe portalul CNPP – htpps://www.cnpp.ro/web/10180/211 prin intermediul căruia va încărca în cadrul aplicației documentele si informațiile necesare instrumentării cererilor de determinare a legislației aplicabile.

Astfel, referitor la deschiderea conturilor online:

  • Operatorul economic care dorește eliberarea documentului portabil A1 și a certificatelor de atestare a legislației aplicabile către beneficiari, trebuie să nominalizeze o persoană fizică (delegat) cu rol de administrare a datelor pentru alte persoane juridice (angajatori). Nominalizarea se efectuează prin întocmirea unui document justificativ (cu rol de împuternicire).
  • În situația în care o persoană este desemnată să administreze datele pentru mai multe persoane juridice, este necesar ca acesta să prezinte câte un documnet justificativ de la fiecare persoană juridică pe care o reprezintă.
  • Formularul de creare cont împreună cu documentul/documentele justificative vor fi depuse în original la sediul casei teritoriale de pensii.

După finalizarea completării formularului, pentru obținerea datelor de acces se va proceda după cum urmează:

  1. În cazul persoanelor care semnează olograf:

Se apasă butonul Tipărire formular pentru a fi semnat olograf, în original, pe hârtie.

După tipărire se parcurg următoarele etape:

  • Se semnează cererea;
  • Solicitantul (sau persoana mandatată) se va prezenta personal cu cererea semnată la sediul casei teritoriale, împreuna cu actul de identitate, în original și copie, sau cu documentele justificative, în original și copie, pentru fiecare persoană terță căreia îi va administra contul.

 

  1. În cazul persoanelor care semnează cu semnătură electronică calificată

Se apasă butonul Tipărire formular și se salvează formularul pentru a putea fi semnat electronic.

După ce s-a salvat se parcurg următoarele etape:

  • Se semnează cererea cu semnătură electronică calificată;
  • Cererea astfel semnată se va transmite pe email la casa de pensii, împreună cu actul de identitate în copie, constituie excepție documentele justificative pentru fiecare persoană terță căreia îi va administra contul, unde este necesară prezentarea acestora în original și copie.

Odată încărcate, informațiile vor fi coroborate cu bazele de date ale CNPP; ANAF, ONRC si IM, iar formularele A1 vor fi generate și semnate electronic, dacă sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute în cadrul legal aplicabil, putând fi regăsite în contul creat pe portalul CNPP.

În caz contrar, solicitantul va primi un răspuns privind necesitatea completării dosarului electronic sau referitor la neîndeplinirea condițiilor legale de obținere a documentelor portabile A1 sau a altor certificate de atestare a legislației aplicabile la momentul de referință.